Amil Zakat WANITA


Salam syawal…

Semoga tidak terlalu ghairah berhari raya sehingga lupa puasa enam. Ingat…puasa jangan tak puasa enam!

Posting pada kali ini ingin menyentuh mengenai isu Amil Zakat Wanita. Kenapa? Ye, baru-baru ini semasa Ramadan, ada pihak yang menegur LZS kerana menghantar amil wanita untuk mengutip zakat.

Tidak dapat dipastikan, adakah teguran itu dibuat kerana merasakan zakat mereka tidak sah atau sempurna apabila diterima oleh amil muslimah? Atau kerana semasa berakad, mereka tidak boleh menggenggam tangan amil maka mereka rasa tidak puas. Atau juga kerana doa selepas akad dibacakan oleh seorang perempuan sedang yang mengaminkannya lelaki, maka lagilah mereka merasa tidak puas.

Apa-apa pun alasannya, hanya mereka yang tahu. Namun, suka dinyatakan bahawa di dalam penetapan amil, sejak zaman rasulullah saw sehingga ke saat ini, tidak pernah kita tersua dengan sepotong ayat pun yang mensyaratkan amil mestilah lelaki.

Benar, Muadz bin Jabal r.a diutus ke Yaman sebagai amil; tetapi juga sebagai gabenor. Namun itu bukan tandanya muslimah tidak boleh dilantik sebagai amil.

Di dalam kitab Fiqh Az-Zakat (terjemahannya Hukum Zakat) oleh Yusuf Al-Qardhawi, beliau menyatakan: “yang dimaksudkan amil zakat ialah, mereka yang melaksanakan segala kegiatan urusan zakat, mulai dari mengumpul…dan membahagikannya kepada mustahiknya (penerima).”

Jadi, tak salahlah LZS melantik amil dari kalangan muslimah. Barang harus diingatkan, zakat itu sah di sisi Allah SWT apabila berlaku dua perkara: Niat dan perpindahan harta kepada mustahiknya. Wallahua’lam.

Comments

comments

22 comments

  1. muallim

    Alhamdulillah…

    terjawablah sudah tanda tanya dan keresahan di hati di Ramadhan nan lalu. Boleh rupanya ye amil wanita…

    syukran dari hamba yg dhaif.

  2. Mat Zakat Return

    LZS ni tak habis habis nak buat inovatif yang tak perlu. agaknya LZS nak wujudkan ‘ Amil wanita pertama di dunia’ … utk memecahkan lagi rekod 2 LZS yang selalu nak ‘yang pertama’. Dah kurang ke lelaki kat dunia ni utk jadi amil.? Saya tk debatkan boleh atau tidak amil perempuan, ini kerja Mufti, tapi dalam sejarah Islam tiada satu pun amil di lantik dari golongan Hawa. Ada ke? sila namakan? Dah pupus ke spesis Adam kat dunia ni hingga terdesak ambil wanita sebagai amil? Soal boleh tak boleh itu soal no 2, tapi amil perempuan he… he.. Lu Pikir la Sendiri!

  3. acai

    hahaha, aku nak tergelak betullah kenyataan mat zakat nih, macam2lah ko nih :P bagi aku senang je, Islam kan mudah..jadi benda2 yang tidak diharamkan oleh Islam mengapa perlu dihalang? dulu zaman rasulullah tak ada kereta, motor dan kapal terbang nak bergerak kesana sini..jadi adakah skrg mat zakat naik unta sbb dulu2 tak pernah ada fatwa or rasul penah ckp tentang itu? emm mungkin mat zakat ni seorang yg anti-perempuan dan mengamalkan diskriminasi jantina dalam hidupnya? hehe..

    Sebab apa? sebab dlm Institusi zakat semua pekerjanya adalah dikira sebagai amil (kalau mat zakat tak tahulah ~ sbb gaya mcm tak tahu)..adakah semua pekerja wanita yang bekerja dibahagian akaun, HR, pembantu tadbir, law, proses resit dsb semestinya kena lelaki semuanya? abis tu nak buang ke diaorg semua?..Itukah ajaran Islam sebenar? Apa bezanya amil petugas wanita yg terima zakat kat kaunter dengan petugas wanita yg proses dan keluarkan resit bayaran zakat dari bank, cek dsb? jgnlah konvensional sangat mat zakat..Islam bukan kolot begitu bukan? Lu pikirlah sendiri!!

  4. Syukran

    Alhamdulillah, masih ada orang yang berfikiran positif macam ACAI, Saya setuju hujah ACAI mengenai Amil Wanita ini. Mat Zakat Return nie cuma nak provok ajer. Nak tengok ader ker orang yang masuk blog nie nak reply balik kenyataannya (Bersangka Baik). Kalau nak balas balik boleh ajer….Tp aper gunanyer…. Tapi kalau dah terlebih….. Kena jugaklah balas…. Okey selamat berhujah….

  5. Son's of Java

    salam ta’aruf…baru masuk…acai,rilek cai…terlalu ‘keras’ cara awak menjawab tu…mat zakat return ni maybe dia tau atau buat2 tak tau…jadi kita raikannya…ulasan asal oleh editor tu,dah jelas…tambahan oleh acai pun ok…bila mat zakat pun dah faham bahawa “Saya tk debatkan boleh atau tidak amil perempuan, ini kerja Mufti, tapi dalam sejarah Islam tiada satu pun amil di lantik dari golongan Hawa”…maksudnya oklah tu…sama mcm dolu2 PAS xnak lantik calon dikalangan golongan Hawa,skrg ramai plak yg menang,ok jer…so,apa yg telah dilaksanakan bukan suke2…ada hujjahnya…itu gunanya ilmu fiqh…belajar terus belajar…

    skrg pun,ramai di kalngan muslimah yg masih belajar di IPT,jadi LZS salah satu cabang utk mereka menggunakan ilmu yg ada bila diorg grade,antaranya tugasan amil yg mengutip dan mengagihkan zakat…yg mana dipantau oleh SS Dato’ Mufti kita…waLlahua’lam…

  6. Mat Zakat Return

    Aku rasa benda ni kena rujuk majlis fatwa kebangsaan kut… tanya kesesuaiannya (URUF) dari segi hukum hakam…. Sesuai ke amil wanita yang akad dan doakan selepas kita bayar zakat? kalau boleh tak apelah, tapi dah darurat bebenor ke ye??? saya rasa ramai lagi ustaz-ustaz yang menganggur, baik LZS lantik Acai je jadi amil ( kalau dia bukan staff LZS le) he.. he.. Geli hati saya bila Acai samakan cerita amil wanita dengan zaman Rasulullah ada motor, kereta, kapal terbang….. ‘ . Boleh agaknya kita semak mana-mana Pusat Zakat di dunia waktu ini , rasanya tiada seorang pun amil (yang akad dan doa tu, bukan saya kata kerani zakat, proses resit zakat drebar zakat, tuang cuci zakat, pengampu zakat dll) adalah dari kalangan wanita.. semak lah. Tak caya, cuba cek kat Arab Saudi, UAE, Iran, dan kat Aceh pun, rasanya tak ada amil wanita le lagi, walaupun ramai yang lelaki yang dah mati masa Tsunami dulu…he…he… Kalau ye pun tak menyalahi hukum, amil wanita (yang akad dan doa) nie tak payah le, baik jadi kerani, jaga akaun, pergi promosi zakat atau print resit pun dah kira tugas mulia gak pun dah kira amil gak….. yang akad doa tu bagi le ustaz-ustaz LZS yang hensem-hensem tu… Apa pun kepada Acai Lu Pikir La Sendiri (pinjam kata nabil)!

  7. hamizul

    Salam syawal,

    Mat Zakat, Acai, syukran, son’s of java dan muallim,

    terima kasih kerana sudi ambik peluang diskusi isu ini. jika tidak, blog ni jadi boringlah. kita tak naklah semuanya setuju bulat2, cuma bila berhujah kenalah ada sandaran dan kebijaksanaan.

    jujurnya perbahasan amil daripada kalangan lelaki dan wanita ni dah berlaku lama dah. dalam kitab ada sebut, golongan yang mensyaratkan amil mesti lelaki adalah berpandukan hadis riwayat bukhari, bahawa tidak berjaya sesuatu kaum yang melantik wanita menjadi pemimpin atau ketuanya.

    tapi ulama bahas lagi. dalam konteks ketua yang bagaimana? lastnya…wanita yang hanya bersifat pelaksana bukanlah ketua. maka hadis tersebut tidak valid bagi menafikan perlantikan muslimah sebagai amil.

    ana lebih senang bersifat sederhana dan berbaik sangka. antaranya, amil muslimah adalah untuk meraikan kalangan zakat payer dari kalangan muslimah juga. manakala lzs masih memberikan keutamaan kepada para ustaznya yang hensem dan macho bagi melaksanakan kutipan zakat.

    one more thing, isu ini pun banyak berbangkit semasa musim kemuncak kutipan, iaitu ramadan dan disember. maklumlah, bila dah terdesak maka lzs terpaksa menurunkan ‘player’ simpanannya…iaitu amil muslimah inilah.

    selain itu, hanya ada seorang amil wanita, iaitu di hulu selangor.

    jadi jika mat zakat return benar-benar tak puas hati, maka buatlah surat rasmi dan hantarkan kepada mufti, minta kaji semula amil muslimah. jika dato mufti pun setuju, maka terpaksalah kita ikut.

    wallahua’lam.

  8. Mat Zakat Return

    T.kasih Hamizul atas penerangan segera dan tidak padam komen saya. Saya rasa ‘player’ simpanan tu tak sepatutnya dikeluarkan dari kalangan wanita, saya andaikan adalah tak munasabah dalam team bolasepak lelaki, kita masukkan ‘player’ simpanan wanita. Orang tengok pun gelak! Nak main pun tak selesa. Boleh tu memang boleh, tak salah, pengadil pun tak kisah! Tapi pelik dan janggal! Macam tu la pembayar zakat nak bayar pun tak selesa dan janggal! Saya rasa staf LZS dah cecah 300 orang rasanya… ‘player’ simpanan dari kerani lelaki, pembantu pegawai lelaki, pegawai bhg agihan boleh diturunkan sebagai ‘player’ atau mengutip zakat di waktu kemuncak, kalau dah tak ade sangat pihak pengurusan spt Pengurus Besar, ketua jabatan, ketua unit dll kena le turun padang! sesekali apa salahnya. ‘Tak akan hilang bisa kalau ular menyusur akar. ‘ Soal nak meraikan pembayar zakat wanita itu tak berbangkit saya rasa mereka fahm dan maklum amil yang akad dan berdoa itu pastinya lelaki spt yang dibaca dalam buku-buku sejarah Islam. Dan soal saya nak hantar surat ke pihak Mufti pun tak berbangkit sebab LZS sendiri patut gerakkan Unit R&D untuk mengkaji semasak-masaknya amil wanita ini , kesesuainya di Malaysia , hukum-hakamnya, dalil-dalilnya, relevannya, keutamannya, dan kemudian hantar kertas kerja kepada mufti. Kadangkala kita kena terima kebenaran walau pun ianya pahit, tapi pahit itu adalah ubat untuk memperkasakan LZS agar tidak di pertikai dah di tohmah dengan isu ‘kecil’ sebegini.

  9. Syukran

    Wahai tuan editor,

    Baru-baru nie, saya gie kaunter Sepang, ada seorang wanita bertugas kat situ, Bukan ape, sebenarnya saya setuju dengan tuan editor dalam bab ini, cuma kadang-kadang sebab nak melayan sangat Mat Zakat Return tu, fakta dan ulasan/hujah yang kita beri tu pun kurang tepat.

    Tak kisahlah sama ada Amil Wanita nie bertugas masa sibuk ker atau masa tak sibuk ker persoalannya ialah ianya tidak menyalahi Hukum. Itu yang penting. Kalau nak ikut logik kepala otak kita nie ajer, sampai bila pun Mat Zakat Return tu pun, akan pakai pendapat dia ajer bila berhujah…(jangan mare ye mat zakat…)

    Adakalanya Hukum Allah nie tak boleh pakai kepala kita yang tak begitu BIJAKSANA nie. Kalau rasa tak tahu belajar, Dah belajar tak jumpa, tanya orang yang lebih arif/ulamak/ustaz/dll. Bukan tengok apa orang tu dah buat, maka kita pun buat. (Nie pie tengok negara Arab tu,buat ape…Depa tu pun bukanlah perfect sangat….)

    Apa-apa pun BELAJAR DAN CARILAH ILMU SEBANYAK-BANYAKNYA. BILA DAH BANYAK ILMU TU CUBALAH TAWADHU’ SIKIT… BARULAH BERKAT ILMU TU…

  10. abuadif

    Alhamdulillah, nampak semua setuju bahawa bolehnya wanita menjadi amil atas sebab tiadanya larangan yang qat’ie. Hanya persoalan boleh atau tidak ia dipraktikkan di Malaysia. Itu sahaja.

    Ini bergantung kepada fatwa pemerintah yang mana lebih baik diikuti. Saya setuju kita ajukan kepada MFK atau Negeri untuk bincangkannya.

  11. Mat Zakat Return

    en syukran,

    aku dah tanya ramai ustaz, yang lebih arif, alim ulama semua setuju dengan pendapat aku yang amil wanita adalah ‘janggal’ (bukan tak boleh , ingat tu!) . Sepatutnya LZS la BIJAKSANA buat penyelidikan dan tanya pendapat Majlis Fatwa mengenai isu ini . Negara lain tak buat amil wanita ini kerana belum ada keadaan yang mendesak atau darurat , bukannya orang tak buat semestinya kita nak buat . Memang tak ada negara yang perfect termasuklah En Syukran yang tak sempurna( jgn mare aaa…) … tapi sekurang kurangnya negara Arab tu ada yang mengamalkan hukum Islam yang sebenar dalam pemerintahan seperti Hudud dan sistem perundangan Islam. Rasullullah sendiri pun beritahu tuntut ilmu sampai ke negeri China so apa salahnya kita jengok, tengok orang lain ye tak? tengok camne org lain membuat hukum berdasarkan Al-Quran , hadis, kias dan ijmak ulamak… ulamak kat Malaysia ni bukan ape banyak memang banyak, tapi….le… he… he… kepada syukran Lu Pikir La Sendiri!

  12. Syukran

    Nak cakap %$^*& nanti marah pulak, Nak cakap @!(*!! pun lagilah marah pada Mat Zakat Return nie. Kalau nak berhujah pun gunalah sedikit ilmu yang ada tuu dengan penuh rasa Tawadhu’. Jangan pukul rata semua ulamak di Malaysia ni semacam itu. Institusi ULAMAK perlu dipertahankan dan diperkasakan dari masa ke semasa. Janganlah kita yang cetek ilmu nie pandai-pandai kata ULAMAK tu tak betullah dan macam-macam lagi.. Saya nie memanglah tak sempurna… Bila pulak kita kata kita sempurna, tp tak tahulah kalau Mat Zakat Return tuu dah TERLALU SEMPURNA…

    Tanggungjawab dan amanah ULAMAK biarlah mereka yang tanggung dengan ALlah SWT. Kita sebagai orang biasa bolehlah memberi pandangan dan hujah setakat mana yang perlu ajer. Bukannya tuduh-tuduh macam tu ajer. Buat MAT ZAKAT RETURN…. LUU PIKIRLAH SENDIRI….

  13. hamizul

    Salam Mat Zakat & Syukran,

    sabor yeop sabor…jangan la gaduh-gaduh pulok… sebenarnya, saya sendiri fikir sesuai juga isu ini dibawa ke peringkat lebih tinggi. Kita tengok pandangan Tok Mufti bagaimana…

    Apa-apa pun, saya menyarankan semua pihak kena berhemah dalam mendepani pendapat yang berbeza.

    p/s: tu yang kena edit tu…tak larat teman nak menyiorkannya… :)

  14. Mat Zakat Return

    saya setuju dengan Hamizul, orang yang nak menegakkan benang yang basah selalunya suka mencarut, nasib En Hamizul pada kata kata nista tu… agaknya kita kena tanya mufti apa hukumnya orang macam Syukran nie… nama dah elok syukran tapi…. he… he… kecian. Camni lah tuan Editor hari raye pun masih ada apa kata buat jamuan raya untuk para blogger kat sini leh gak aku lepas rindu kat syukran dan acai nak tengok diorang ni dah berapa lama kerja kat LZS…

  15. hamizul

    Salam…

    Mat Zakat,

    anta cadang la kat mana…tarikhnya…yang penting ada sponsor tak? He…he…

    Nurul khalis,

    syukran di atas pautan tersebut. So, dah jelaslah ye… tak payah lah lagi saya hubungi Dato’ Mufti untuk mengajukan soalan ini… :)

  16. Mat Zakat Return

    hamizul, LZS le sponser, hargailah para blogger kat sini. Walaupun teguran agak ‘ keras’ tapi demi kepentingan LZS juga… lagi pun aku nak tau ebenor sapa sebenarnya Acai dan Syukran tu…. budak LZS ke orang luar?

  17. Mat Zakat Return

    harap makluman ini dapat mebgakhiri isu amil wanita ni… so kepada syukran dan Acai jom jadi jantan sebenar kembalikan tugas amil kepada lelaki… he..he…

    Mengikut Dr.Yusuf al-Qardhawi , sebahagian ulama’ mensyaratkan amil zakat haruslah lelaki . Mereka tidak membolehkan wanita ditugaskan sebagai amil zakat kerana tugas tersebut berkaitan urusan sedekah. Pendapat tersebut tidak mengemukakan alasan kecuali hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Bukhari iaitu hadis dari Hasan Basri dari Abu Bakrah :

    Maksudnya :

    ” Tidak akan berjaya suatu kaum bila urusan mereka diserahkan kepada perempuan “.

    Dr.Yusuf al-Qardhawi berpendapat bahawa hadis tersebut adalah berkaitan dengan pengurusan soal-soal umum yang diuruskan oleh wanita sebagai pemimpin yang mempunyai kuasa untuk membuat keputusan sedangkan sekadar pegawai yang melaksanakan urusan zakat tidak termasuk dalam maksud hadis tersebut .

  18. fiqhley

    rupanya semakin kita belajar semakin banyak perkara yang kita tidak ketahui….tapi awas kalau kita salah memahami….takut rugi…renung-renungkan…..

  19. wilayah selatan

    jd,terpaksa lah tukar akan pegawai kaunter atau penerima zakat yg wanita kepada lelaki (sepang,hulu langat)….keadaan sudah terang lagi bersuluh…

  20. wilayah selatan

    jadi wanita boleh terima sebagai kerja-kerja pentadbiran sahaja, dan bukan kerja-kerja yg melibatkan kerumunnya lelaki(penunai zakat) kearah mereka bagi menunaikan zakat dan bertanyakan ssesuatu ttg zakat.

  21. picsav

    Monique, a Leaf fan, set up this absolutely earnestly to believe. Now, let me regarding out that this was in no way an try to articulate one cooperate is raise than the other. It was even-handed a core to articulate two things.

Leave a comment